INGIN TAHU CARA MENCETAK MUG SENDIRI?

INGIN TAHU CARA MENCETAK MUG SENDIRI?

Zaman sekarang, sudah menjadi budaya untuk memberi cenderahati kepada tetamu untuk majlis-majlis tertentu. Salah satu cenderahati popular yang sering diberikan adalah mug yang dicetak dengan gambar serta ucapan yang bersesuaian dengan majlis tersebut. Untuk kali ini, kami ingin mengajar anda cara untuk mencetak mug sendiri.

Untuk mencetak sendiri mug, anda hanya memerlukan 5 alat sahaja iaitu, mug seramik putih putih semestinya (mug mesti diselaputi coating), kertas sublimation atau kertas inkjet, printer dengan ink sublimation, sellotape tahan panas (boleh juga digantikan dengan sellotape kertas) dan mesin press mug.
Kelima-lima bahan ini sangat penting untuk mencetak mug. Setiap satunya mempunyai fungsi yang tersendiri. Sebagai contoh, kertas sublimation atau inkjet akan digunakan untuk memindahkan gambar ke atas permukaan mug. Jika anda inginkan cetakan gambar yang lebih terang dan jelas, kertas sublimation akan memberikan hasil yang terbaik.
Langkah pertama yang anda harus lakukan ialah membuat ukuran mug dengan menggunakan kaedah Photoshop. Kemudian masukkan template design yang anda inginkan. Setelah itu, anda boleh print design yang anda pilih itu keatas kertas sublimation atau kertas injek tadi. Pastikan permukaan kertas itu jangan sampai terbalik. Gambar harus dicetak diatas permukaan kertas yang lebih halus.
Dah siap print? Gunting kertas tadi sesuai dengan ukuran mug anda. Gambar haruslah mengadap permukaan mug. Lekatkan bercetak tersebut dengan kemas agar posisi kertas tersebut tidak mudah berubah apabila dimasukkan ke mesin press. Untuk mendapatkan hasil yang terbaik, setting mesin press anda dengan suhu sekitar 280-300C. Kalau tidak, warna gambar yang dicetak mungkin tidak terang dan tidak lekat sepenuhnya pada mug.


Jika anda melakukan kesilapan seperti gambar yang dicetak pada mug tidak terlekat sepenuhnya atau kualitinya tidak memuaskan, anda boleh mencuci cetakan tersebut menggunakan cecair Paint Remover. Tapi anda harus berhati-hati kerana bahan ini amat bahaya terhadap kulit dan juga mata. Untuk langkah keselamatan, gunakan sarung tangan dan juga kacamata.
Lihat? Tak susahkan? Anda juga sebenarnya boleh melakukannya sendiri jika mempunyai peralatan yang telah disebutkan diatas. Semoga perkongsian ini berguna untuk anda.


Get Notification Once We Update:


Delivered by Saudagar Printing Malaysia

No comments:

Post a Comment