APA ITU MESIN HEAT PRESS?

APA ITU MESIN HEAT PRESS?

Bagi anda yang tidak pernah menjalankan bisnes printing ataupun menempah produk cetakanm pasti anda tertanya-tanya apa itu mesin heat press atau dalam bahasa melayunya mesin tekanan haba. Jika anda ingin menjalankan perniagaan berasaskan cetakan, anda perlu mengetahui serba sedikit tentang kegunaan serta fungsi mesin ini.

Heat press machine merupakan salah satu alat yang digunakan untuk mencetak grafik ataupun corak pada sesuatu produk. Ia berfungsi melalui 2 elemen paling utama iaitu kepanasan dan juga tekanan. 2 elemen tersebut boleh diselaraskan semula mengikut kesesuaian produk yang hendak dicetak itu.
Mesin ini popular digunakan dalam percetakan t-shirt kerana lebih mudah untuk dikendalikan serta mempercepatkan kerja percetakan. Tetapi, pelbagai produk lain juga masih boleh dicetak menggunakan mesin ini seperti mug, plate, cap dan sebagainya. Semuanya bergantung kepada jenis mesin yang anda gunakan itu.
Mesin ini juga terbahagi kepada dua jenis iaitu jenis manual dan juga automatik. Terkini, terdapat juga mesin heat press serbaguna yang boleh mencetak design di atas pelbagai permukaan seperti diatas mouse pad, kaca dan juga seramik. Mesin ini juga amat mudah untuk dikendalikan. Anda hanya perlu mengikut panduan yang diberikan didalam manual sahaja.
Dipasaran juga terdapat pelbagai pilihan mesin tekanan haba ini. Antara yang popular ialah mesin Mug press, Cap press, plate press dan juga flat press. Seperti namanya juga, mesin ini digunakan ke atas permukaan tertentu. Contohnya, mug press digunakan ke atas mug, water flask dan sebagainya. Mesin cap press pula untuk mencetak topi. Jadi jika anda ingin membeli sesebuah mesin itu, anda harus tentukan produk yang ingin anda cetak itu.

Disebabkan penggunaannya yang sangat mudah, ramai yang cuba menjalankan bisnes cetakan secara kecil-kecilan dar rumah. Bisnes ini boleh dijalankan secara online ataupun offline. Modal yang perlu dikeluarkan tidak begitu besar tetapi hasilnya sangat lumayan. Bagi anda yang berminat dalam bisnes ini, bolehlah mula survey mesin heat press yang anda mahukan dari laman web kami.



Get Notification Once We Update:


Delivered by Saudagar Printing Malaysia

No comments:

Post a Comment